Skontaktuj się
z nami

Papier maskujący, czy folia maskująca? Co jest lepsze dla lakiernika?
Rozwiązania w zakresie ochrony / maskowania lakieru

Przed przystąpieniem do lakierowania pojedynczych paneli karoserii samochodowej, należy dobrze zabezpieczyć inne elementy pojazdu – pozostałe powierzchnie, uszczelki, części gumowe, czy plastikowe. O ile z małymi elementami poradzić sobie można używając różnego rodzaju taśm maskujących Norton, o tyle lakiernicy często zastanawiają się, czy do maskowania dużych fragmentów lub nawet całej karoserii lepiej użyć papieru, czy folii?

Zdjęcie

Oba te materiały mają swoje unikalne właściwości i swoje zalety, najlepszym jednak rozwiązaniem chroniącym karoserię przed rozpryskami podkładu lub lakieru, jest stworzona specjalnie do użycia przy naprawach samochodowych folia maskująca Norton Plastifilm. Materiał doskonale pokrywa i przylega do powierzchni, układa się do kształtu karoserii, jest w 100 proc. wodoodporny łącznie z lakierami wodorozcieńczalnymi i nie gromadzi wilgoci pomiędzy Plastfilmem, a powierzchnią lakierowaną. Folia ta występuje w trzech rodzajach:

  • Plastfim Standard – przezroczysta, polietylenowa folia o grubości 9µ, dająca doskonałą widoczność całego elementu, łatwa do przycinania i układania.

  • Plastfilm Ultra – folia o grubości 17µ, dzięki czemu jest bardziej odporna na zużycie i nie rozrywa się podczas stosowania. Doskonale przylega do maskowanych elementów i nie pozostawia śladów na wilgotnej karoserii. Odporna na temperaturę do 110 °C i na działanie temperatur wewnątrz komory lakierniczej.

  • Plastfilm Premium – najwyższej jakości niebieski materiał również o grubości 11µ, z antystatyczną powłoką, odporny na temperaturę do 110 °C i dający możliwość suszenia w podczerwieni.

 

EKSPERT RADZI

Pokrywając lakierowany samochód przylegającą folią maskującą Plastfilm, nie można zapomnieć o jej trwałym przymocowaniu i zabezpieczeniu elementów, które nie będą lakierowane. Np. do zabezpieczenia elementów gumowych (uszczelki przy szybach samochodowych) najlepiej nadaje się taśma odchylająca. Jej perforacja ułatwia aplikację na konturach i krawędziach. Papierowe taśmy maskujące Norton Premium i Medium również świetnie dostosowują się do krzywizn i nieregularnych powierzchni, eliminują przecieki lakierów i nie pozostawiają śladów na karoserii po ich usunięciu, dlatego nadają się doskonale nie tylko do maskowania krawędzi, czy elementów, ale również do dokładnego mocowania folii maskującej. Do zabezpieczenia lub „odcięcia” detali, najlepiej użyć wąskiej, niebieskiej, odcinającej taśmy Norton.

W ramach przygotowywania pojazdu do lakierowania, a jeszcze przed nałożeniem folii na karoserię, należy też dodatkowo zabezpieczyć wszystkie szczeliny w okolicach lakierowanego elementu przed przeciekaniem, czy wyciekaniem lakieru. Użyć do tego można bardzo taśmy piankowej Norton Premium.

 

Ekspert radzi

Taśma piankowa Norton Premium lub Standard dopasowuje się do wszystkich szczelin i nadaje się do maskowania zarówno elementów stałych, jak i części ruchomych. Pokrytą z jednej strony klejem taśmę, należy dokładnie nałożyć na krawędź np. drzwi samochodowych i docisnąć, tak by klej „załapał”. Po zamknięciu drzwi taśma dokładnie wypełni szczelinę. Jej nadmiar, wystający ze szczeliny, należy wcisnąć do środka, używając specjalnej łopatki, co dodatkowo eliminuje powstałe po nałożeniu taśmy nierówności i mikroszczeliny. Na tak przygotowany element ze spokojem można nałożyć folię maskującą Plastfilm.

Alternatywą dla folii Plastifilm pozostaje papier maskujący Norton Kraft. To materiał odporny na działanie rozpuszczalników, nie powodujący pylenia, o dobrych właściwościach w zakresie porowatości. Idealnie nadaje się do zabezpieczania poszczególnych paneli karoserii podczas naprawy lakierniczej. Z uwagi jednak na lepsze właściwości plastyczne czy antystatyczne folii, jej aplikacja i stosowanie są łatwiejsze i dające większe możliwości.

 

 

Zapytaj
nas

Masz pytania?

Zapytaj
nas

Masz pytania?